Wnioski uczestników z warsztatów komunikacyjnych

Co jest ważne dla młodych w rozmowie z seniorami? Co seniorom przeszkadza w rozmowie z młodymi? – przedstawiamy wypowiedzi młodszych i starszych uczestników dotyczące komunikacji międzypokoleniowej. Mieli za zadanie dokończyć 3 zdania:

  1. W rozmowie z młodym/seniorem(przedstawicielem drugiego pokolenia) lubię gdy
  2. W rozmowie z młodym/seniorem(przedstawicielem drugiego pokolenia) nie lubię gdy
  3. W komunikacji międzypokoleniowej ważne jest dla mnie aby…

A Co dla Was jest ważne? Zapraszamy do lektury i dzielenia się refleksjami!

1. Seniorzy: w rozmowie z młodym lubię gdy:

  • cały czas uśmiecha się do mnie
  • spokój
  • słuchać i być słuchana
  • nie czuję się zgorzkniała, smutna czy stara
  • jeżeli rozumiemy się
  • mogę się wypowiedzieć
  • patrzymy na siebie
  • lubię słuchać co mówi
  • potrafi bronić swoje zdanie argumentami
  • rozmowa toczy się spokojnie, gdy strony potrafią słuchać się nawzajem i szanować poglądy inne niż własne
  • mnie spokojnie słucha i stara się zrozumieć moje stanowisko w danej sprawie

Młodzi: w rozmowie z seniorem lubię gdy:

  • odnosi się do swoich doświadczeń, dzieli się
  • słucha on z zaciekawieniem i otwartością tego co mówię
  • okazuje się, że mimo różnicy wieku dzielimy wspólne pasje i poczucie humoru
  • różnorodność doświadczeń
  • czuję się wysłuchana i właściwie zrozumiana

2. Młodzi: w rozmowie z seniorem nie lubię gdy:

  • mnie nie słucha
  • traktuje mnie jak dziecko i nieustannie poucza
  • ciągle na coś narzeka, jest nastawiony negatywnie
  • wyraża swoje opinie w sposób kategoryczny i jest zamknięty na zdanie innych
  • jestem niesłuchana
  • ktoś mi narzuca swoje zdanie

Seniorzy: w rozmowie z młodym nie lubię gdy:

  • za mnie myśli: bo ty uważasz, że…
  • traktuje mnie protekcjonalnie
  • bardzo mało mówi
  • gdy mnie lekceważy, gdy mnie nie słucha
  • podnosi na mnie głos
  • nie potrafi słuchać moich racji
  • jestem oceniona
  • karcenia i napaści
  • nie chce mi przekazać co myśli

3. W komunikacji międzypokoleniowej ważne jest dla mnie aby…

  • mój rozmówca widział życzliwość i zainteresowanie z mojej strony
  • zdawać sobie sprawę z innych potrzeb i doświadczeń
  • zakładać, że osoba, z którą rozmawiam, ma dobre intencje
  • w żaden sposób osoby nie urazić
  • abym została wysłuchana i zrozumiana
  • był szacunek i zrozumienie
  • nie przyklejać sobie wzajemnie etykietek
  • aby każdy z nas starał się rozumieć nawzajem swoje upodobania
  • aby mnie ktoś wysłuchał do końca i pozwolił przedstawić mi swoje zdanie oraz uznawał je (zwłaszcza gdy jest różne od jego)
  • nie było atakowania (podniesionym głosem): bo Ty zawsze!
  • być w dialogu, a nie prowadzić monologi
  • aby spokojnie wysłuchać
  • wzajemnie słuchać co dana strona ma do powiedzenia i określić jej poglądy na daną sprawę
  • mówić podobnym językiem
  • abym też mogła powiedzieć swoje zdanie