Co jest ważne dla młodych w rozmowie z seniorami? Co seniorom przeszkadza w rozmowie z młodymi? – przedstawiamy wypowiedzi młodszych i starszych uczestników dotyczące komunikacji międzypokoleniowej. Mieli za zadanie dokończyć 3 zdania:
- W rozmowie z młodym/seniorem(przedstawicielem drugiego pokolenia) lubię gdy…
- W rozmowie z młodym/seniorem(przedstawicielem drugiego pokolenia) nie lubię gdy…
- W komunikacji międzypokoleniowej ważne jest dla mnie aby…
A Co dla Was jest ważne? Zapraszamy do lektury i dzielenia się refleksjami!
1. Seniorzy: w rozmowie z młodym lubię gdy:
- cały czas uśmiecha się do mnie
- spokój
- słuchać i być słuchana
- nie czuję się zgorzkniała, smutna czy stara
- jeżeli rozumiemy się
- mogę się wypowiedzieć
- patrzymy na siebie
- lubię słuchać co mówi
- potrafi bronić swoje zdanie argumentami
- rozmowa toczy się spokojnie, gdy strony potrafią słuchać się nawzajem i szanować poglądy inne niż własne
- mnie spokojnie słucha i stara się zrozumieć moje stanowisko w danej sprawie
Młodzi: w rozmowie z seniorem lubię gdy:
- odnosi się do swoich doświadczeń, dzieli się
- słucha on z zaciekawieniem i otwartością tego co mówię
- okazuje się, że mimo różnicy wieku dzielimy wspólne pasje i poczucie humoru
- różnorodność doświadczeń
- czuję się wysłuchana i właściwie zrozumiana
2. Młodzi: w rozmowie z seniorem nie lubię gdy:
- mnie nie słucha
- traktuje mnie jak dziecko i nieustannie poucza
- ciągle na coś narzeka, jest nastawiony negatywnie
- wyraża swoje opinie w sposób kategoryczny i jest zamknięty na zdanie innych
- jestem niesłuchana
- ktoś mi narzuca swoje zdanie
Seniorzy: w rozmowie z młodym nie lubię gdy:
- za mnie myśli: bo ty uważasz, że…
- traktuje mnie protekcjonalnie
- bardzo mało mówi
- gdy mnie lekceważy, gdy mnie nie słucha
- podnosi na mnie głos
- nie potrafi słuchać moich racji
- jestem oceniona
- karcenia i napaści
- nie chce mi przekazać co myśli
3. W komunikacji międzypokoleniowej ważne jest dla mnie aby…
- mój rozmówca widział życzliwość i zainteresowanie z mojej strony
- zdawać sobie sprawę z innych potrzeb i doświadczeń
- zakładać, że osoba, z którą rozmawiam, ma dobre intencje
- w żaden sposób osoby nie urazić
- abym została wysłuchana i zrozumiana
- był szacunek i zrozumienie
- nie przyklejać sobie wzajemnie etykietek
- aby każdy z nas starał się rozumieć nawzajem swoje upodobania
- aby mnie ktoś wysłuchał do końca i pozwolił przedstawić mi swoje zdanie oraz uznawał je (zwłaszcza gdy jest różne od jego)
- nie było atakowania (podniesionym głosem): bo Ty zawsze!
- być w dialogu, a nie prowadzić monologi
- aby spokojnie wysłuchać
- wzajemnie słuchać co dana strona ma do powiedzenia i określić jej poglądy na daną sprawę
- mówić podobnym językiem
- abym też mogła powiedzieć swoje zdanie